Welke supply chain uitdagingen verdienen jouw aandacht als ondernemer in de groothandel of e-commerce?
Efficiënte oplossingen voor uitdagingen in logistiek en voorraadbeheer
Als ondernemer is het tegenwoordig een hele uitdaging om je klanten tevreden te stellen. De afgelopen jaren hebben we namelijk te maken gehad met veel veranderingen. Toeleveringsproblemen beïnvloeden je voorraadniveau, klantverwachtingen rond online leveringen stijgen, en het aantal retouren neemt toe. Deze problemen vragen daarom om efficiënte oplossingen voor uitdagingen in logistiek en voorraadbeheer! Gelukkig zijn er nieuwe systemen en benaderingen om de toeleveringsketen te verbeteren en om tegemoet te komen aan de vraag naar een snelle, efficiënte en persoonlijke shopervaring.
Maar welke uitdagingen in de supply chain verdienen jouw aandacht, en hoe kun je deze effectief aanpakken?
Uitdaging 1: Voorraadbeheer
Wereldwijd ervaren retailers leveringsproblemen. Het laatste wat je wilt, is dat je voorraad opraakt of dat je geen duidelijk overzicht hebt van je magazijnvoorraad. Je wilt immers geen ‘nee’ verkopen aan een klant, om er later achter te komen dat er nog voorraad in je magazijn lag. Zorg er daarom voor dat je magazijn of distributiecentrum zo efficiënt mogelijk werkt en dat je maximale controle hebt over alle warehousing processen. Overzicht is hierbij essentieel!
Een van de meest efficiënte oplossingen voor uitdagingen in logistiek en voorraadbeheer is een Warehouse Management Systeem (WMS). Met dit systeem kun je efficiëntie en continuïteit bereiken. Het WMS integreert alle verkoop- en distributiekanalen en zorgt voor volledige transparantie. Daardoor heb je de touwtjes in handen en kun je eenvoudig de voorraadtoewijzing herzien. Zo geef je bijvoorbeeld de winkelvoorraad voorrang boven de magazijnvoorraad.
Benieuwd naar jouw efficiency potentieel? Vraag dan de Warehouse Maturity Scan aan.
Uitdaging 2: Fulfilment
Door de verschuiving in de markt zijn online verkoop en ‘store-to-door’ bezorging de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dit komt mede door technologische vooruitgang. Traditionele modellen en werkwijzen worden daarom heroverwogen, zodat de beste fulfilmentstrategie kan worden gevonden. Retailers willen tenslotte de meest kosteneffectieve strategie kiezen, zodat ze winstgevend kunnen blijven in deze nieuwe tijd.
Een van de meest efficiënte oplossingen voor fulfilment-uitdagingen in logistiek en voorraadbeheer is micro-fulfilment. Hierbij ligt de focus op snelheid, efficiëntie en hyperlokale fulfilment. In plaats van één groot distributiecentrum kies je voor kleinere, lokaal gelegen hubs. Zo kun je fulfilment dichter bij je klanten brengen, waardoor je transportkosten verlaagt en kortere levertijden biedt. Deze hubs kunnen ook dienen als afhaalpunten voor klanten.
Uitdaging 3: Personeel
De online wereld maakt je bedrijf heel zichtbaar. Dit is uiteraard geweldig wanneer alles goed gaat en je klanten tevreden zijn. Maar als er iets misgaat, kan je bedrijf al snel onder een vergrootglas komen te liggen. De perceptie van jouw merk door de consument is van cruciaal belang. Daarom is het belangrijk om de juiste mensen in dienst te hebben die uitstekende klantenservice verlenen.
Door het huidige personeelstekort neemt de werkdruk op je medewerkers echter toe. Dit kan leiden tot fouten, verzuim en verloop. Je personeel is het belangrijkste kapitaal in jouw organisatie. Wees dus zuinig op je medewerkers en zorg dat zij de juiste tools hebben. Een van de meest efficiënte oplossingen voor deze uitdaging is digitalisering en automatisering om de werkdruk te verlichten. Dit vermindert niet alleen fouten, maar verhoogt ook het werkplezier.
Wil je weten waar je staat en waar je kunt verbeteren? Vraag dan de Warehouse Maturity Scan aan.
Uitdaging 4: Retourbeheer
Veel bedrijven hebben hun bestaan de afgelopen jaren te danken aan online verkopen. Maar e-commerce brengt ook specifieke uitdagingen met zich mee. Eén daarvan is het toenemende aantal retouren. Hoe je omgaat met het retourbeleid heeft namelijk veel invloed op de merkperceptie. Zelfs als de levering vlekkeloos verloopt, kan een slecht retourproces de klantervaring negatief beïnvloeden.
Een efficiënte oplossing voor uitdagingen in logistiek en voorraadbeheer, specifiek voor retourbeheer, is een WMS. Met een WMS heb je optimaal zicht op je voorraad. Combineer dit met een omni-channel systeem voor een naadloze klantervaring over meerdere kanalen. Zo kun je klantvragen efficiënt afhandelen.
Overwin uitdagingen en groei
Ja, soms zijn uitdagingen moeilijk. Maar het overwinnen ervan geeft ook veel voldoening. Jij en je personeel leren hiervan en groeien verder. Bovendien kan het aanpakken van één uitdaging de volgende keer makkelijker maken.